Tips på frukt och grönt
Illustration

Rotselleri

Rik på kalium som behövs för att reglera blodtrycket, fosfor för att bilda ben och tänder, vitamin E som ger de röda blodkropparna stabilitet, vitamin B6 för kroppens proteinomsättning och nervernas funktion, samt B2 för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig matens energi. Voilà rotselleri!

Vardagshälsa



Vardagshälsa är bloggen för dig som vill veta mer om kost, träning och hälsa ur ett vardagligt perspektiv. Jag som skriver heter Therés och är utbildad kost- och näringsrådgivare. På den här bloggen kommer jag att dela med mig av mina lärdomar, erfarenheter, resultat och tankar. Välkommen!

2016-05-04 kl 10:05

Toppa gröten

Vardagshälsa

Hjärtbloggen


LubnaJag heter Lubna Yasmin och är läkarkandidat vid Umeå universitet. Jag kom till Sverige från Bangladesh för att studera biokemi och molekylär biologi och disputerade i medicinsk biovetenskap och patologi. På fritiden är jag med mina barn och jobbar extra i en second hand-butik. Jag tycker om människor och är bra på att lyssna. I framtiden vill jag forska om kardiologi - om hjärtat. Hjärt- och kärlsjukdomar är bland de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Så hur tar vi hand om våra hjärtan - både fysiskt, psykiskt och medicinskt? Det kan du läsa om här. Välkommen!

2016-05-01 kl 13:44

Anfåddhet- patientens subjektiva upplevelse

Hjärtbloggen

Dietistbloggen


Dietistbloggen
Vi är fem legitimerade dietister som arbetar i Västerbotten. Tillsammans har vi erfarenhet och kunskap inom kost- och nutritionsbehandling för alla åldrar och de flesta områden, till exempel hjärt- och kärlsjukdom, diabetes, ätstörning, övervikt och olika typer av funktionshinder. Gemensamt för oss alla är intresset att förebygga ohälsa genom goda matvanor. Vi kommer att skriva om mat och näring ur olika perspektiv, men det kommer säkert att smyga sig in en hel del annat på vår blogg också.

2016-05-02 kl 16:47

Att lära sig nya saker och gå utanför sin bekvämlighetszon.

Dietistbloggen